Dodewaard 1 speelt gelijk tegen UVS 7

7e ronde OSBO

Dat het in de laatste ronde van de OSBO spannend ging worden was wel duidelijk. We hadden in de vorige ronde onze voorsprong in matchpunten volledig weggegeven door te verliezen van De Toren. Het enige dat we nog hadden was een voorsprong in bordpunten, 2 stuks. Of dat voldoende zou zijn?

Het werd gelijk duidelijk aan het begin dat we er hard voor moesten vechten. Marinus had op bord 1 een partij waarin hij ongeveer gelijk stond, Jan Willem kwam prima uit de opening en stond wat beter, Wim stond ook licht voor, maar op de andere borden was het wisselend. Zo had Arie een prima stelling, maar Bart stond redelijk gelijk en Liane stond qua stelling aardig, maar had al snel vrij veel tijd gebruikt.

SMB 5, onze concurrent, had na ruim een uur spelen al 3 punten binnen! En bij ons was er het één en ander aan het veranderen. Marinus stond ineens een stuk slechter, Wim stond finaal gewonnen, maar ook Arie stond veel minder doordat hij een stuk had weggegeven. Een overwinning leek daarom nog niet in de maak.

Korte tijd later moest Marinus opgeven, maar binnen no-time stonden we weer gelijk doordat Wim won. Bij SMB 5 was het wat spannender geworden, want het leek er eerst op dat men daar met minstens 5-1 ging winnen. Echter, ze stonden nu op de overige 3 borden minder goed en dat was voor ons goed nieuws. Helaas ging korte tijd later Arie strijdend ten onder en keken we aan tegen een 2-1 achterstand.

Liane wist echter korte tijd later haar partij winnend af te sluiten! Zij bracht dus het allemaal weer in balans. Ondertussen was de eindstand bij SMB 5 bekend, ondanks dat ze achterstonden op de drie overige borden wisten ze 1 partij nog te winnen doordat de tegenstander een mat over het hoofd zag. En dat betekende 4-2 voor SMB 5 en dat wilde zeggen dat wij moesten winnen.

Die winstpunten moesten dan van Bart en Jan Willem komen. Bart stond de hele tijd gelijk zelfs licht beter en Jan Willem had de hele avond al druk op de stelling. Bart beging echter rond 23.00 uur een fout en verloor de partij. Hierdoor was SMB 5 kampioen. Jan Willem vocht echter verder, in de wetenschap dat we misschien ook konden promoveren als we tot de betere nummers 2 zouden behoren. Immers, in de 4e klasse promoveren niet alleen de nummers 1, maar ook een paar nummers 2. Jan Willem wist uiteindelijk zijn stellingsvoordeel te verzilveren en zo werd het 3-3.

En nu maar wachten tot hopelijk zaterdag 25 april of we gepromoveerd zijn of niet! Zijn we gepromoveerd? Lees het HIER!!

Partij van Jos Buijs tegen Jan Willem Ruitenberg. Commentaar is van Jan Willem